Standardy Ochrony Małoletnich

Jak organizacja Moriconu dba o bezpieczeństwo najmłodszych?

Zadbaliśmy o to już na etapie rekrutacji organizatorów – każdy z nich przeszedł przez proces rekrutacji, w którym sprawdziliśmy jego predyspozycje na dane stanowisko, status niekaralności oraz referencje. Oceniano także ich umiejętności pracy z dziećmi i komunikatywność. Każdy wolontariusz Moriconu – nieważne czy helper, czy organizator, ma obowiązek zapoznać się i przestrzegać poniższych standardów. Można je znaleźć na stronie moricon.pl/standardy-ochrony-dzieci/ oraz w punktach akredytacyjnych imprezy.

Ustaliliśmy kilka zasad, którymi kierować się będziemy w kontakcie z dziećmi:

  1. Szanujemy nie tylko starszych - Twoja prywatność i samopoczucie są dla nas tak samo ważne jak w przypadku dorosłych uczestników;
  2. Bez zgody rodzica, nie ma zabawy - Jeśli jeszcze nie masz 18 lat, musisz mieć w plecaku podpisaną zgodę rodzica. Powinny się w niej znaleźć informacje (numer telefonu do rodziców/opiekunów prawnych, informacje o Twoich chorobach i przyjmowanych lekach itp), które pomogą nam Ci lepiej pomóc w przypadkach zagrożenia zdrowia lub życia!
  3. Obowiązek ponad wszystko! - W trakcie imprezy jesteśmy przede wszystkim jej organizatorami, więc nasze relacje z dziećmi i ich opiekunami nie wykraczają poza zakres naszych obowiązków.
  4. Taki mały, taki duży, może na konwencie być - Jeśli masz 15 lat, to naturalne, że nie będziemy Cię traktować jak przedszkolaka, mimo że oboje jesteście niepełnoletni. Wasze potrzeby są inne i będziemy to uwzględniać.
  5. “K” jak komunikacja! - Dostosowujemy język do naszego odbiorcy i jego stanu.
  6. Jesteśmy tu dla Ciebie! - W razie potrzeby, nie bój się prosić o pomoc osób w różowych koszulkach - są to nasi helperzy, którzy chętnie udzielą Ci informacji lub przekierują do odpowiedniej osoby.
  7. Nic o Tobie, bez Ciebie - Żadna decyzja dotycząca Ciebie nie zostanie podjęta bez Twojej wiedzy.
  8. Jesteśmy gotowi na wszystko! - Na terenie imprezy jesteśmy gotowi udzielić Ci wsparcia mentalnego i pomocy medycznej.
  9. Chcieć to móc! - Nie wahaj się prosić o pomoc - chętnie jej udzielimy!

Czego organizatorzy NIE będą robić?

  • NIE ignorujemy potrzeb i próśb dziecka
  • NIE podnosimy głosu mówiąc do dziecka, chyba że wymaga tego bezpieczeństwo jego i innych
  • NIE podajemy danych dziecka osobom, które nie powinny ich znać
  • NIE pozwalamy na promocję papierosów i alkoholu wśród dzieci
  • NIE pozwalamy na atakowanie nikogo, a zwłaszcza dzieci
  • NIE pozwalamy na kierowanie w stosunku do dzieci zachowań o charakterze romantycznym i/lub erotycznym

Co zrobić jeśli ktoś mnie skrzywdził?

Przede wszystkim - zgłoś tę sytuację organizatorom. O pomoc w znalezieniu odpowiedniej osoby możesz też poprosić helpera - osobę w różowej koszulce z logiem Moriconu.

Zawsze będziemy stawiać na pierwszym miejscu Twoje dobro, dlatego nie bój się nam opowiedzieć o tym co się wydarzyło. Każda sytuacja jest wyjątkowa, dlatego będziemy ją rozwiązywać w oparciu o Twój stan i potrzeby.

Pamiętaj, że skrzywdzić Cię może:

  • osoba dorosła
  • inne dziecko
  • członek rodziny lub najbliższego otoczenia

…i każdą z tych sytuacji traktujemy równie poważnie.

Jeśli skrzywdziła Cię osoba dorosła:

  • zaprowadzimy Cię w bezpieczne miejsce, gdzie udzielimy Ci wsparcia i pierwszej pomocy medycznej i/lub psychicznej
  • jeśli ta osoba współpracuje z organizacją Moriconu, przeprowadzimy z nią rozmowę dyscyplinarną i (w razie potrzeby) zakończymy współpracę
  • jeśli będziemy podejrzewać, że doszło do popełnienia przestępstwa - wezwiemy odpowiednie służby

Jeśli skrzywdziło Cię inne dziecko lub dzieci:

  • rozdzielimy Was i zaprowadzimy w bezpieczne miejsce, gdzie udzielimy potrzebnego wsparcia i pierwszej pomocy medycznej i/lub psychicznej
  • zawiadomimy Waszych rodziców/opiekunów prawnych
  • jeśli będziemy podejrzewać, że doszło do popełnienia przestępstwa - wezwiemy odpowiednie służby i/lub psychicznej

Jeśli skrzywdził Cię członek rodziny lub inna osoba Ci bliska:

  • zaprowadzimy Cię w bezpieczne miejsce, gdzie udzielimy Ci wsparcia i pierwszej pomocy medycznej i/lub psychicznej
  • jeśli będziemy podejrzewać, że doszło do popełnienia przestępstwa - wezwiemy odpowiednie służby
  • jeśli Twój stan będzie wskazywał na zaniedbanie, porozmawiamy z Twoim rodzicem (lub opiekunem) o możliwych rozwiązaniach i opcjach uzyskania pomocy materialnej i psychologicznej, ale jeśli Twój rodzic (lub opiekun) nie okaże zainteresowania Twoim stanem, zawiadomimy właściwy ośrodek pomocy społecznej

Co się stanie, gdy zgłoszę się do organizatorów o pomoc?

Jeśli zgłosisz się do nas, poinformujemy o tym wyznaczoną osobę odpowiedzialną za bezpieczeństwo. Razem z nią:

  • znajdziemy spokojne miejsce, w którym będziesz czuć się bezpiecznie
  • zaproponujemy Ci herbatkę, wodę i coś słodkiego
  • porozmawiamy o tym, co Cię spotkało - opowiesz nam co się stało i jakie temu zdarzeniu towarzyszą uczucia
  • spiszemy kartę interwencji, w której zawrzemy najważniejsze informacje o tym, co Cię spotkało
  • w razie potrzeby, zadzwonimy do Twoich rodziców lub opiekunów prawnych, wytłumaczymy im sytuację i będziemy przy Tobie, aż nie przyjadą i przekażemy im kopię karty interwencji
  • w razie potrzeby, wezwiemy odpowiednie służbym, którym przekażemy kopię karty interwencji

Co się stanie w przypadku powiadomienia odpowiednich służb?

W przypadku wezwania służb do sytuacji związanej z dzieckiem:

  • kopia karty interwencji zostanie przekazana służbom
  • rodzic (lub opiekun prawny) zostanie poinformowany o wezwaniu służb w związku z sytuacją, w której brało udział jego dziecko
  • organizacja Moriconu będzie współpracowała ze służbami, troszcząc się przede wszystkim o dobro dziecka

Jak Moricon dba o bezpieczeństwo najmłodszych w sieci?

Organizacja nie zapewnia uczestnikom połączenia z internetem. Dostęp do sieci zapewnionej przez Organizatorów, mają jedynie wolontariusze na wyznaczonych przez Organizatorach urządzeniach i tylko w zakresie niezbędnym do wykonywania ich obowiązków.

Na jakie treści natrafi dziecko przebywające na konwencie?

Nasi organizatorzy weryfikują wszystkie treści, atrakcje i prelekcje, które są do nas zgłaszane. Jeżeli dana atrakcja, ze względu na poruszaną tematykę nie nada się dla publiki w każdym wieku, zostanie ona odpowiednio oznaczona, a przed wejściem do sali zostanie zweryfikowany wiek zainteresowanych nią uczestników.

Jak często są aktualizowane powyższe Standardy?

Standardy są przeglądane i odpowiednio aktualizowane co minimum rok. Sprawdzane są m.in:

  • zgodność z prawem
  • przejrzystość dla dzieci i młodzieży
  • zastosowanie w praktyce i skuteczność podczas interwencji
  • reakcja dzieci i młodzieży po interwencjach
  • analogia do innych branż związanych z opieką nad dziećmi
  • komentarze ekspertów i zalecenia instytucji specjalizujących się w opiece nad dziećmi